Vi har samlet gode råd og fif til dig
Vi har samlet gode råd og fif til dig
GODE RÅD OG FIF
Fif til indhentning af referencer
Referencer, referencer, referencer – et mantra som bør indgå i alle rekrutterings-processer.
- Stil spørgsmål til referencen og kandidatens relation – personlige relationer kan farve udsagn.
- Stil selv spørgsmål. Lad ikke referencen levere en ”standard” tale.
- Sikre dig, at du får bekræftet eller afkræftet vigtige egenskaber ved kandidaten – En personlig samtale kan virke hæmmende på visse kandidater, og andre kandidater har ikke et helt realistisk forhold til egne evner.
- Slut altid samtalen af med at stille spørgsmålet: ”Ville du ansætte personen igen?” Er der den mindste tøven, bør de røde knapper begynde at lyse. Sikre dig en afklaring på en tøven.
- Indhent gerne flere referencer.
> Læs mere om referencer her
5 essentielle råd til specialist-lederen
- Vær bevidst om hvad din lederrolle kræver
- Sæt tid af i kalenderen til ledelsesarbejde
- Få styr på dit tankesæt med den rette træning og vejledning
- Find balancen mellem at lede objektivt og bevare relationer til kollegaer
- Sørg for at dit team har de rigtige profiler
> Læs mere om lederollen her
5 udviklings-fif om lederudvikling
- Sig aldrig ”det tager jeg mig af” uden at notere dig, hvad du har forpligtet dig til
- Sæt aldrig et mål uden en dato og et klokkeslæt for opfyldelse – et mål uden en deadline er som en hotdog uden pølse = en kradser
- Et mål skal nedbrydes til en handlingsplan med konkrete indsatser – kun derved får lederen indsigt i opgavens løsning og medarbejderen mulighed for at sige nej til andre opgaver
- Som leder bør du altid arbejde med udviklingsmål for hver medarbejder; Målet skal styrke medarbejderens personlige og faglige kompetencer og der skal følges op på fremgang og problemer
- Lad være med at bruge tid på at videregive informationer, som modtagerne selv kan sætte sig ind i. Hvis du bare vil orientere mødedeltagerne om dit emne, så undlad selv at fortælle dem det. Du spilder både deres og din egen tid. Send et dokument eller en video i stedet
> Læs mere om ledergruppe-udvikling her
Flere erfaringer – kogt ned til gode råd og fif, er på vej. Vi håber du kan bruge dem, og vil dele dem med dit netværk, således at flere får glæde af vores erfaringer.
KUNDER HOS SENTIRE
I Sentire sætte vi stor pris på vores tætte og langvarige relationer med virksomheder, der benytter de konsulentydelser vi stiller til rådighed.
FÅ DIALOGEN IGANG
I Sentire tror vi på dialog og tillid. Uden dialog ved vi ikke hvad andre tænker og føler.
Forudsætningen for dialog er tillid – og hvor der skabes tillid, skabes der også mulighed for dialog.